Denemeler

Tağut Nedir? Şeytanla İlişkisi Nasıldır? (Makale)
Okunma: 75
İbrahim Faik Bayav - Mesaj Gönder


Tağut Nedir? Şeytanla İlişkisi Nasıldır?

Videosunu izldiğim ilim ehli bir zat, sohbetinde, tağutu, zorba, baskıcı, yaşantıya karışan olarak anlattı. Başörtülülerin uğradıkları baskıyı buna örnek verdi; eseflendiğini anlatış biçine yansıtıp ''Bu dine yapacaklarını yapmışlar'' dedi.

Tağutu şeytanla aynı kategoriye de koydu.

Ben, ''tağut şeytan değildir'' deyip itiraz edeceğim. Tamam; kötü olmaları bakımından ikisi de kötü. Aralarındaki fark, tağutun zır cahil anlayışsız olması; şeytanın ise bilgili ve meseleleri idrak edebilir olmasıdır.

Şeytan, böbürlenme (istikbâr) hasletine sahip olduğundan, insan denen varlığı kendinden aşağıya düşürmeye çalışır. Yaptığı, sadece kötüyü emretmektir. Emredemediği yerde, vesvese silahıyla doğru olan hakkında insanı şüpheye düşürür. Bu şekilde onun olgunlaşmasını önler. Buna mukabil olgun insan karşısında tırsar. Gerektiğinde de kötüyü empoze etiği insanın yanından kaçar; onu karşılaştığı belayla yüz yüze bırakır.

Tağut, ilim ehli zatın dediği gibi 'zorba' sıfatını alacak şekilde kaba kuvvet kullanır elbette. Kaba kuvvet kullanırken şeytanı veya şeytanları emrine alır. Kafası çalışmaz. Hak-hukuk nedir bilmez. Derdi dünya olduğundan dünyalığı başkalarının haklarını gaspedecek şekilde genişler; sınır tanımaz. Yasa koyar sözde toplum düzeni için!.. Koyduğu yasaların sonucunun anlaşılabilmesi için topluma fırsat vermez. Menfaat hırsı galip geldiğinden, gerektiğinde kendi koyduğu yasayı çiğner geçer. Çünkü, yanlıştan, doğrudan anlamaz, anlamaya da kendini mecbur hissetmez.

İlim ehli zat, 'tağut' sözcüğünün geçtiği Bakara Suresi'nin 256'ncı ayetini dikkate verdi. ''Dinde zorlama yok'' dedi. Eğer, ''kad tebeyyene'r rüşd min-el ğayy'' denmişse, zorlamaya gerek kalmaz. Fertler ya bu tarafa ya o tarafa kendi inisiyatifleriyle geçeceklerdir.

''Bu taraf'' denen yer, Allah'ın tavsiyelerinin uygulanacağı yerdir. Burada, kazanç, ferdin çalıştığı kadardır. Hırs olmaz. Hukuk geçerlidir. Bir ferdin özgürlüğü, diğer fertlerin özgürlüğünün olduğu yerde biter.

''O taraf'' denen yer, tağutun istediğinin uygulanacağı yerdir. Orada, kazanç, ferdin çalıştığı kadar değil, kendinde güç bulanın fertleri çalıştırabildiği kadardır. Hırs, geçerli unsurdur o tarafta. Hukuk, sadece lafta vardır. Özgürlük, tağut ve şeytanları için alabildiğine genişlerken, diğer fertlere özgürlük, tağutun menfaatine ilişmeyeceği kadar olur.

Ayette anlaşılan o ki; fertlerin tağutu reddedip etmemesi, serbest bırakılmış. Allah'a iman, tağut hükmünün reddedilmesiyle mümkün. Yani, onun yaptığı gibi özgürlükte sınır tanımazlık olmayacak; fert, diğer fertlerin özgürlüğünün başladığı yerde kendisini frenlemesini bilecek. Safını bu tarafta belleyecek. Böylece urvet-ül vüska'ya yapışmışlık belirginleşmiş olacak.

Burada hatırlanması gereken şu: La ikrahe fiddin ifadesi, 'rüşd'ün 'ğayy'den ayrıldığı aşamayı gösterir. Bugün, ilim ehli zatın ''Bu dine yapacaklarını yapmışlar'' eseflenmesiyle, böyle bir aşamada olunmadığı anlaşılıyor. O zatla beraber diğer ilim adamları rüşdü ğayyden ayıracak ortamı oluştururlarsa, ehl-i iman grubu ve ehl-i tağut gurubu birbirinden ayrılmış şekilde kendini belli eder.

Son söz: İlim ehli zatın yanlışlıklar var diye yakındığı Kur'an meallerinde, yanlışı yapanlar 'ilimadamı' ünvanı taşıyorlarsa, tağut topluma red ettirilemez. Yani; toplumda, ''men yekfür bi't tâğût'' ayeti gerçekleşme imkanını bulamaz.

İbrahim Faik Bayav
(19.05.2011 tarihinde yazıldı) 



İbrahim Faik Bayav



Yorumlar (0)

İçeriği Paylaş

Arkadaşını davet et
Adınız Soyadınız:
Arkadaşınızın e-mail adresi:

Popüler Yazarlar
   YazarPuan
1 .. .. 6348
2 Firari Fırtına 4409
3 Mustafa Ermişcan 3802
4 Hasan Tabak 3516
5 Nermin Gömleksizoğlu 3165
6 Uğur Kesim 3029
7 Ömer Faruk Hüsmüllü 2920
8 Sibel Kaya 2878
9 Enes Evci 2589
10 Turgut Çakır 2283

Bu Nedir? - En Popüler 100 Yazar




Özgür Roman

Romanlar- Hikayeler - Denemeler - Senaryolar - Çocuk Kitapları - Şiirler - Günlükler - Yazarken - Röportajlar - Forum - Biz Kimiz? - RSS

Çevrimiçi Kullanıcı Sayısı:640 
 Özgür Roman üyelik sözleşmesi için tıklayınız 

© Özgürroman 2008 - 2011 - info@ozgurroman.com